‘Immersive experience’: wat is het en hoe pak je het aan?
Het lijkt wel een van de meest gebruikte termen in de evenementen- en attractiesectoren. Schijnbaar heb je echt iets gemist als je niet weet wat een immersive experience is en hoe je dit aanpakt. Gelukkig zijn wij er om jou hierbij te helpen. We leggen je in dit artikel uit wat deze experience precies is en hoe je dit in de praktijk kan inzetten!
De definitie van een immersive experience
Wat is een immersive experience dan precies? Letterlijk vertaald zijn het ‘meesleepende ervaringen’ en het wordt omschreven als een ervaring waarbij een persoon aangetrokken wordt naar een nieuwe of augmented reality, waardoor het dagelijks leven naar een hoger niveau getild wordt via technologie. Je wordt als het ware ‘ondergedompeld’ (immersed) in een realiteit waar een dimensie aan wordt toegevoegd. Meestal zijn er bij zulke ervaringen meerdere technologieën aan te pas die aan elkaar gekoppeld zijn.
Hoe pak je het aan?
Het opzetten van een immersive experience kan je doen in drie verschillende stappen. Dit proces verloopt als volgt:
- Ontwerp een verhaal dat je wilt vertellen. Bedenkt hierbij goed wie je doelgroep is en wat de boodschap wordt die je ze mee wilt geven.
- Bedenken en geef vorm aan de gastervaring en omgeving waarin de bezoeker dit verhaal beleeft.
- Breng je verhaal tot leven met behulp van verschillende technologieën. Deze heb je waarschijnlijk niet in huis, dus schakel hier bijvoorbeeld een externe partij in.
Als je aan de slag wilt gaan met zo’n toffe experience, dan raden wij je aan om een professionele partij hiervoor in te schakelen. Purple.nl is bijvoorbeeld een bedrijf, dat gespecialiseerd is in digital storytelling en het creëren van onvergetelijke experiences. Ze hebben speciale software ontwikkeld om jouw verhaal levensecht te maken en naar een ander niveau te brengen.